Datum: 5 Juli 2017
Keus te over in de Nederlandse supermarkt, zou je denken maar veel vluchtelingen kennen onze groenten niet. En daardoor eten ze vaak ongezonder. Ondernemer Dalila Sayd neemt ze mee voor een kennismaking bij Brabantse boeren.
‘Wortel schieten’ heet Dalila’s nieuwste project: weten welk lekkers er groeit op Nederlandse grond en meteen zelf ook beter wortelen in de Nederlandse maatschappij. Gezond eten is essentieel om je thuis te voelen in een nieuw land, weet Dalila. Zonder gezond eten, geen goede gezondheid. En zonder goede gezondheid geen goede integratie.
Groenten zien en proeven
5 juli 2017 stappen statushouders – vluchtelingen met een verblijfsvergunning – samen met studenten met affiniteit met de agrarische sector op de tandem. Ze gaan op bezoek bij Nederlandse boeren. Die laten zien wat er groeit, hoe je het oogst en hoe het smaakt. Zelf witlof oogsten, leren hoe je het klaarmaakt en dan proeven.
Elkaar kennen en waarderen
Fietsen op een tandem is al een vorm van teambuilding, want een deel van de statushouders kan waarschijnlijk niet fietsen. Ook de rest van de dag nemen studenten en statushouders het in teams tegen elkaar op.
Want behalve leren over gezonde voeding zit er ook een sociale kant aan het verhaal. “Boeren kennen vluchtelingen eigenlijk alleen uit de media, en dat beeld is niet altijd positief. Ook onder studenten leven veel vooroordelen – dat vluchtelingen gelukszoekers zijn. Ik hoop dat er meer begrip en waardering ontstaat tussen de groepen. De focus ligt echt op de overeenkomsten. Interesse in gezond eten is een eerste overeenkomst, maar misschien ontdekken we er wel meer.”
Opmaat naar meer
Uiteindelijk hoopt Dalila dat het een opmaat is naar meer. “Ik zou het mooi vinden als er ook een leer-werk-traject komt voor vluchtelingen in de agrarische sector, een traject waarin ze zowel een beroep als de taal leren. Iedereen wil zelfstandig worden en erkenning, en zeker voor statushouders is het belangrijk zich thuis te voelen.”
Daarnaast vormen die nieuwe Nederlanders een nieuwe groep consumenten en dat is een kans voor boeren. “In een later stadium zouden we samen nieuwe producten kunnen gaan ontwikkelen die passen bij de nieuwe consumenten. Bijvoorbeeld Labneh, een Midden-Oosterse verse kaas, gemaakt van Nederlandse zuivel. Deze fietstocht is een eerste ontmoeting tussen boeren en statushouders.”